Onlangs een handig tooltje ontdekt: Yojimbo. Het komt erop neer dat alles wat je normaal op je desktop “dropt” omdat je het binnenkort nodig hebt, wil bijhouden,… whatever (en wat dan eindigt in een hoop “stuff” folders enz, u kent dat wel) in Yojimbo gooit.
Alles wat je op die manier verzamelt, kan je in subcategorieën onderverdelen om later gemakkelijk terug te vinden (en alles is ook doorzoekbaar hoor). De originele bestanden op je desktop, kan je uiteraard deleten om plaats te besparen, alles zit netjes in Yojimbo.
Je kan het tooltje gratis proberen alvorens te betalen, iets wat ik ook gedaan en na een week (dus voor de demo voorbij was) testen, heb ik mij een licentie gekocht. Te handig om niet te blijven gebruiken ;-). Check it.
Page 47 of 236
Eureka! Er is licht aan het einde van de tunnel, denk ik. Het voorbije weekend heb ik nog wat zitten prullen met de instellingen van de iOmga NAS en als bij wonder wil het ding terug een “propere” shutdown uitvoeren.
De “search” functie uitgeschakeld (dit laat toe om vanuit de iOmega console de interne storage te doorzoeken naar een file – ik gebruik dat niet dus weg ermee), de UPNP server uitgeschakeld (dit gebruik ik wel en laat bv. iTunes, AppleTV, Eminent media player,… toe om de NAS automatisch te herkennen in een netwerk als media server), rSync gecheckt (stond al uitgeschakeld) en de FTP server ook afgezet (deze wil ik ook gebruiken, de MFP upload netwerkscans in PDF naar de NAS…).
De IX4-200D nog eens proberen uit te schalen en BOEMMM! – succes. De features die ik wil gebruiken (UPNP en FTP) terug ingeschakeld en nog eens getest – BOEEEEMMMM! – nog altijd succes. De search en de rSync staan nog uitgeschakeld (ik gebruik ze toch niet) dus vermoedelijk is één van die twee services de schuldige (ik gok op de search), maar dat ga ik binnenkort nog eens trachten te staven met een authentieke try & fail / win testje ;-).
Wordt vervolgd, maar voorlopig ziet het er rooskleurig uit (al ben ik nog altijd niet te spreken over de problematiek op zich met iOmega en hun support afdeling).
Indrukwekkend hoe ze bij Google met je data omgaan. De moeite om eens te bekijken dus.
httpv://www.youtube.com/watch?v=1SCZzgfdTBo
De Tacx Flow was netjes op tijd geleverd. En belofte maakt schuld, dus heb ik het voorbije weekend de ergo-trainer aan zijn eerste test onderworpen.
Een half uurtje de zaken in elkaar steken en de fiets kon erop geplaatst worden en we waren vertrokken. Kort gezegd: dat marcheert serieus goed! Beter dan verwacht zelfs! Eigenlijk is er weinig verschil met fietsen op de weg, behalve dat je dan natuurlijk de wind in je gezicht voelt en ook iets hebt om naar te kijken terwijl je afziet.
Op de ergo-trainer fiets je ter plaatse – “surplacen” zoals ze zeggen – en zweet je dus sneller (wegens geen wind) en is het uitzicht saaier. Aan dat eerste kan ik niet veel doen, maar de saaiheid heb ik weggewerkt met de iPad voor mijn neus te installeren en TV te kijken of muziek te luisteren #win.
En nu volhouden dus!
Sinds kort heb ik podcasts (her)ontdekt en daarmee ook opnieuw gewaar geworden van de vreselijke beperkingen van de ingebouwde Music app op de iPhone wanneer het op podcasts aankomt.
Eigenlijk is er slechts één alternatief: Instacast. Zowel gratis als betalende versie (met meer features). Een serieuze stap voorwaarts ten opzichte van de default app en sinds de laatste versie heb ik ook geen enkele crash meer ondergaan (met de vorige versie vloog ik soms uit de app). Dat doet er mij trouwens aan denken dat ik eens een lijstje moet online zetten met mijn favoriete podcasts…
Enfin. Instacast dus.
Al een tijdje goesting om terug te fietsen, maar als je om een uur of zeven ‘s avonds thuis komt, is het niet evident om nog op de fiets te springen.
Maar vanaf nu geen excuses meer, want ik heb een Tacx Flow T2200 besteld – een fietstrainer waardoor ik indoor kan fietsen zonder zo een mottige “hometrainer” te kopen die veel geld kost en veel plaats inneemt. Met de fietstrainer kan ik op mijn eigenste velo rondrijden en als ik niet fiets, kan alles netjes opgeborgen worden!
Ik verwacht morgen de levering dus komend weekend worden de eerste kilometers al afgelegd. Benieuwd of dat goed gaat…
Echte notitieboekjes, zoals vroeger. Aan erg aantrekkelijke prijzen, zodat je geen “schrik” moet hebben om erin te kribbelen, want daar dienen ze uiteindelijk voor. Dat laatste “probleem” heb ik trouwens met mijn Moleskine boekjes…
Enfin. Fieldnotes. Check ’em out. Ik heb er ineens pennen en potloden bijgekocht, kwestie van geen excuus meer te hebben!
Ondertussen is mijn iOmega IX4-200D niet veel meer dan een heel erg dure “presse-papier”. Het ding staat hier, maar het staat al een tijdje uitgeschakeld en ik vertrouw het niet (meer) om er data op te zetten die ik nergens anders heb staan (zelfs met RAID5 disk-protection).
In tussentijd zijn er nog wat mails op en af gegaan tussen mezelf en iOmega Support die eigenlijk nog altijd van ermbarmelijk laag niveau is. Over mijn data terughalen wordt er al lang niet meer gesproken, maar sinds de updates van de firmware enz die ze me laten uitvoeren hebben, wil het “ding” niet meer van shutdown doen.
Als je de NAS via de web-interface of via de fysieke power-off knop vraagt om zichzelf netjes uit te schakelen, dan krijg je de melding dat hij ermee bezig is (de web-interface gaat op non-actief) en het display op de NAS blijft tot in de eeuwigheid staan op het power-off logo. Vroeger kreeg je dit heel effe te zien, waarna het toestel zich uitschakelde. No more dus.
Oplossing van iOmega Support: kan je eens de volumes deleten (lees: RAID weghalen en opnieuw aanmaken waardoor alle data OPNIEUW weg is – moest ik die er al terug opgezet hebben) en ook de ingebouwde media server eens uitschakelen. Die laatste zorgt ervoor dan mediaplayers die de NAS gebruiken als storage platform, een index geserveerd krijgen van de NAS met wat er op de disks staat om zo dus veel sneller te navigeren.
Tot op heden (we zijn nu enkele weken na die laatste support vraag) is de goesting om mij er mee bezig te houden serieus zoek. Ik ben het beu om van het kastje naar de muur gestuurd te worden met oplossingen die eerder weg hebben van “try & fail” dan van echte support oplossingen. Een zoektocht op Google geeft trouwens aan dat ik niet de eerste ben met dit probleem en dat het blijkbaar gerelateerd is aan de firmware van de harde schijven (die ik moest upgraden van iOmega Support dus).
Op hun eigen support site is er niks terug te vinden… straffe toeren. Het huidig advies om geen zuurverdiend geld te spenderen aan iOmega storage blijft voorlopig staande. Mijn data is nog altijd met de noorderzon verdwenen en na de verschillende stappen van de helpdesk heb ik er nu nog een probleem bij gekregen…
Wordt vervolgd…
Ik was de vorige layout van mijn blog beu en dus is er een nieuwe look ‘n feel in de plaats gekomen. Nog niet volledig af, maar zoals altijd is dat een “on-going” project. Enjoy!
Tijd om de draad terug op te pikken me dunkt. Al anderhalve maand geleden dat ik hier iets achergelaten heb blijkbaar… time flies! En hoe is het met u voor de rest?
Recente Comments