Unexpected.be

Telling stories for a living

Page 53 of 236

Oftewel “Virtual Private Tunnel” – een beveiligde connectie tussen twee computer systemen zeg maar. De meeste mensen kennen  gebruiken het (meestal zonder het te weten) op regelmatige basis als ze van thuis werken – van “home office” doen dus.
Sinds kort gaat al mijn dataverkeer thuis via een beveiligde verbinding. Via een betaalde VPN tunnel die tot 256-bit encryptie aan boord heeft.
Email, surfen, downloads,… alles wordt over een VPN gestuurd die ik naar gelang wat ik wil doen van lokatie kan veranderen: Nederland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong of de VS. Door dit systeem krijg je ook toegang tot zaken die voor ons op dit moment nog niet toegankelijk zijn zoals Netflix, BBC iPlayer, vroeger Spotify…
Daarnaast heeft het ook als voordeel dat geen derde partij mijn dataverkeer kan onderscheppen of controleren. Providers die bepaald verkeer “cappen” (lees: in snelheid beperken) worden zo buitenspel gezet omdat ze door de VPN niet meer kunnen zien welk verkeer er door je lijn loopt – ook gekend als “deep packet inspection”.
Zijn er nadelen aan altijd een VPN gebruiken? Jep. Je verliest een beetje van je maximale snelheid omdat de connectie versleuteld moet worden en dat vraagt een beetje capaciteit. Veel maakt dat vandaag de dag niet uit, want iedereen heeft meerdere megabits per seconde ter beschikking, waardoor dat helemaal niet opvalt.
Los daarvan merk ik eigenlijk aan niets dat ik een VPN gebruik. De connectie wordt automatisch opgestart met de computer, dus er is geen manuele interventie nodig. Op termijn ga ik de VPN tot stand laten komen in de router, zodat elk toestel in huis (zelfs een smartphone) sowieso over de VPN gestuurd wordt.
Kost dat veel? Er zijn genoeg aanbieders van zo een oplossingen, waardoor je voor $10 per maand al kan vinden wat je nodig hebt. Mijn VPN is inbegrepen in mijn Usenet abonnement, dus ik ken de prijs niet van de VPN alleen. Google is your friend.
 

Een tijdje terug heb ik mezelf een betalende account op “Pinboard” kado gedaan. Pinboard is een online archief van alles wat je op het web tegenkomt en (eventueel) wil archiveren.
Een beetje zoals bookmarks in je browser, maar dan “online” en platform onafhankelijk. Er zijn oplossingen zoals Xmarks (gebruik(te) ik ook) om je bookmarks te sync’en tussen computers, maar met dit systeem surf je eigenlijk naar een website waar je archief staat – Pinboard. Dus ook toegankelijk vanop een computer waarop jouw bookmarks niet gesync’ed zijn (Internet-café, PC van een vriend,…).
Daarnaast kan Pinboard ook informatie uit Delicious, Instaper, Read It Later,… importeren, een archief van je Twitter-account aanleggen,…
Wat je “pinned” naar Pinboard kan je uiteraard voorzien van metadata en je hebt de keuze of je de “pin” al dan niet wil delen met anderen (lees: publiek toegankelijk maken van je gearchiveerd item).
De maker van Pinboard legt ook nog met plezier uit waarom zijn oplossing beter is dan die van de concurrentie – check it.
Oh, en had ik al gezegd dat je volledig archief geïndexeerd kan worden zodat iets zoeken in 1000’den bookmarks “piece of cake” wordt? Bij deze.
Anyway, Pinboard kost $25 per jaar, maar er is ook een gratis versie die alles kan behalve het archiveren. Het proberen waard volgens mij (de betaalde versie kan je trouwens drie dagen testen).

Hoe beter een weekend gebruiken dan om taken en klussen uit te voeren die in de week onherroepelijk op de hoop blijven liggen? Inderdaad. En daarom heb ik er werk van gemaakt om mijn Marmitek IR Control 8 te installeren in de woonkamer.


What the hell is dat hoor ik u al denken? Wel, met behulp van dat toestel kan je je A/V apparaten die mooi verstopt zitten in de TV-kast besturen met je afstandsbediening, zonder dat je de TV-kast moet openen.
Het geheel bestaat uit een kleine controller, een IR-ontvanger en IR-zenders (4 meegeleverd, maximaal 8 aansluitbaar). De IR-zenders plak je op je toestel ter hoogte van de ontvanger, de IR-ontvanger werk je netjes weg in de buurt van je TV. Die laatste vangt simpelweg het signaal van je afstandsbediening op en stuurt datzelfde signaal uit via de IR-zenders.
Hoe makkelijk kan het zijn? Op een kwartiertje was alles netjes aangesloten (de IR-diode op een A/V-toestel vinden is het moeilijkste gedeelte, een zaklamp is hiervoor uitermate geschikt) en vanaf nu kunnen we dus de Digicorder, de mediaplayer, de BluRay-speler,… bedienen zonder de TV-kast te openen.
Aanrader dus. Tenminste als je je toestellen uit het zicht hebt opgesteld ;-).

Mijn iPhone 4 doet hier nu al dienst sinds het najaar van 2011 en als ik zo terugkijk op de voorbije maanden, valt het mij op dat ik mijn iPhone 4 veel meer gebruik als “snapshot camera” ten opzichte van mijn vorige iPhone 3G.
Waarom? Uiteraard is de kwaliteit er een pak op vooruitgegaan (en naar het schijnt is het verschil tussen de 4 en de 4S nog eens zoveel beter – 5MP vs 8MP), maar dat is niet de hoofdreden.
Het verschil zit hem ook in de snelheid. Op de iPhone 3G, en dan zeker sinds iOS 4, duurt het gewoon té lang vooraleer de camera app klaar staat. Meestal grijp ik naar mijn phone-camera “on the road”. In een opwelling. Als ik iets spontaan tegenkom en mijn “echte” camera’s niet bij de hand heb.
Als je op zo een moment 20-30 seconden geduld moet hebben, is het momentum al lang verdwenen en eerlijk gezegd, mijn goesting ook.
Ik heb trouwens een set aangemaakt op Flickr waarin ik foto’s upload die ik ook via Instagram share. Al die foto’s zijn gemaakt met mijn iPhone 4 en eerlijk gezegd ben ik tevreden van dat resultaat.
Velen zeggen dat de phone-camera’s de gewone camera’s gaan vervangen. Maybe. Grotendeels. Vooral het gebruiksgemak en het altijd bij hebben is een grote troef die de concurrentie automatisch op een achterstand zet. Maar op gebied van kwaliteit zie ik ze er toch niet direct overgaan.
Neen. Mijn Nikon’s en de GF-1 mogen nog een tijdje blijven. No doubt.

Vandaag een erg leuk pakketje mogen ontvangen: een Nikon V1 met 10-30mm objectief!


De Nikon 1-serie is Nikon’s antwoord op de systeemcamera’s out there, waar Panasonic een erg sterke reputatie heeft met zijn GF-1 (die ik zelf een tijdje terug op de kop getikt heb). In het kort: DSLR’s zonder spiegels :-).
Mijn exemplaar is een maagdelijk witte versie. Very much Apple like vind ik zelf. Best wel hip.
Ik heb er al een beetje mee geprutst (het slowmotion filmen – 400/1200FPS – is best wel cool eigenlijk) en ga er de komende dagen eens serieus een lap op geven. Kijken of de V1 mijn GF-1 kan doen vergeten dus.
Stay tuned.

Mijn blogpost over mijn iBOOD perikelen heeft de nodige aandacht gekregen, onder meer dankzij Twitter. Nadat mijn mails, mijn tweets en mijn berichten op hun forum in de vergeetput verdwenen, kwam er opeens toch reactie!
Via Twitter kreeg ik de melding dat men mijn blogpost had gelezen, dat dat inderdaad niet netjes was en dat ze het graag zo snel mogelijk wilden oplossen. Mijn ordernummers doorgestuurd en daarna eventjes geen updates.
Daags nadien de melding dat mijn printer verstuurd was, met bijhorend tracking nummer. Nog een dag later stond UPS aan de deur met mijn printer en ondertussen is die laatste aangesloten en perfect werkend.
Mijn decoupeerzaag is nog niet geleverd, maar daarover heb ik ondertussen ook een automatische mail gekregen dat er een vertraging is. Zolang die levering niet gebeurd is, blijf ik mijn hart vasthouden, maar er is in ieder geval al communicatie.
De vraag die ik me nu stel is: heeft de klantendienst van iBOOD gereageerd omdat ik de vuile was op mijn blog gegooid heb en via sociale media gedeeld heb met de wereld? Dus “damage control”?
Of hebben ze gereageerd omdat ik via PayPal een klacht heb geopend? Of heeft dat er allemaal niets mee te maken en had ik sowieso mijn printer en die updates gekregen…?
Dat zullen we nooit weten, maar ik heb er zelf toch mijn mening over. Mijn tweets naar iBOOD bleven onbeantwoord tot mijn blogpost er was en die op Twitter gehoor kreeg.
Eind goed, al goed durf ik nog niet te zeggen. Per slot van rekening is nog maar 50% geleverd. Mijn mening is ook nog niet gewijzigd, want ondanks uiteindelijke reacties, was ik getuige van een sterk staaltje slechte service naar klanten toe.
Wordt vervolgd…

Een jaar terug heb ik me, na een omweg via Mozy, geabonneerd op Crashplan, een “backup to the cloud” oplossing.
 
Ergens vorige week kreeg ik een automatisch mailtje dat het tijd is om mijn abonnement te vernieuwen – ik had namelijk opgetekend voor één jaar, kwestie van alles te evalueren alvorens voor een langere periode in te schrijven.
 
Aangezien ik na een jaar gebruik erg tevreden ben van Crashplan, wou ik mijn aansluiting hernieuwen. Maar daar ging het mis… Hun website wou op geen enkele manier mijn kredietkaart(en) aanvaarden, hoewel ze perfect werken ;).
 
PayPal bieden ze niet aan dus had ik een probleem. En mijn aansluiting was op twee dagen van vervallen! Gelukkig wordt je data niet direct gedelete, maar kan je gewoon geen nieuwe backups of restores uitvoeren.
 
Ticket loggen bij de helpdesk dan maar. Na een uurtje al antwoord met de vraag of ik nogmaals kon proberen en screenshots sturen indien het nog niet zou lukken. Zo gezegd, zo gedaan. Probleem niet opgelost.
 
Beetje later opnieuw mailtje van de helpdesk met de melding dat ze mijn abonnement alvast voor een week verlengd hebben zodat ik zeker backups zou kunnen nemen terwijl ze naar een oplossing zochten. Top!
 
Daags nadien opnieuw mail: dat ze mij ofwel bellen om zo mijn kredietkaart te “billen” ofwel dat ik mijn PayPal gegevens mag doormailen en dat ze me dan zo een betalingsaanvraag zouden doorsturen.
 
Ik ben fan van PayPal dus zo verder gegaan. Een paar uurtjes later zat mijn nieuwe licentie in de mail.
 
Om maar aan te tonen dat goede support belangrijk is. Ik was al fan van Crashplan, maar na dit staaltje op maat gemaakte customerservice, zal dat zeker zo blijven!

Een tijdje terug deed ik mee met een wedstrijd op Twitter waarbij je een Duracell mobiele oplader kon winnen. Zo een toestel is gewoonweg een oplaadbare batterij met daarop een USB-poort. Eens het toestel zelf ik opgeladen (eveneens via de USB-poort) kan je er een ander toestel aanhangen (met zijn eigen oplaadkabel) en dat laatste bijladen.
Zulke toestellen bestaan al een tijdje, maar nu Duracell op die kar gesprongen is, lijkt iedereen er plots interesse in te hebben.


Anyway. Het model dat ik gewonnen heb, is de goedkoopste variant die tot 3u extra spreektijd zou bieden aan je smartphone (met in kleine lettertjes dat dit van het toestel en gebruik afhangt uiteraard). Over de spreektijd ga ik me niet uitspreken, want ik ga echt geen uren zitten telefoneren om dat te testen, maar ik heb wel gecheckt hoeveel percent ik mijn iPhone 4 kan bijladen met Duracell’s kleinste mobiele oplader.
En dat viel eerlijk gezegd tegen. Ongeveer 40% om precies te zijn. Als mijn smartphone op 20% batterij staat, laadt de mobiele oplader het toestel bij tot +- 60%. Uiteraard blijft het toestel aanstaan (en verbruikt dus nog een beetje batterij), maar gedurende die test heb ik er niet mee gebeld of extensief gebruik van gemaakt. Per slot van rekening zou je het toestel “in nood” ook laten opstaan wanneer het bijgeladen wordt…
Ik heb al een jaar of twee een “Just Mobile Gum Plus” mobiele oplader die vier keer meer vermogen bezit dan het Duracell exemplaar, geleverd wordt met de nodige kabels om mijn iPhone op te laden (bij Duracell moet je je eigen kabels gebruiken) én er veel knapper uitziet – mooie alu behuizing in plaats van plastic doosje dat redelijk fragiel aanvoelt. Oh, en de “Just Mobile Gum Plus” heeft nog handige LED’s die aangeven hoeveel capaciteit er nog beschikbaar is.

De “Just Mobile Gum Plus” kan mijn iPhone tot vier keer volledig opladen (dus van 0 tot 100%) en kost bij Apple net geen 80€. Van het Duracell toestel vind ik geen prijs terug online, maar aangezien het ongeveer 5-6x minder goed presteert dan mijn bestaande oplossing, geen kabels meelevert om mijn Apple toestellen bij te laden én veel minder robuust aanvoelt, zou het toestel niet meer dan 15€ mogen kosten.
Ik twijfel of je het voor die prijs kan bemachtigen… als iemand de prijs weet, laat het gerust achter in de comments.
Conclusie: ik zou er persoonlijk geen geld aan geven en ineens een betere mobiele lader kopen.
 

iBOOD – Internet’s Best Online Offer Daily – is een website die elke dag een nieuw item aanbiedt tegen een lage prijs voor een periode van 24 uren (of tot als de voorraad uitgeput is). Er zijn talloze websites zoals iBOOD en over die lage prijzen valt er te discussiëren. Soms zijn ze effectief scherp, andere keren zijn ze maar een paar Euro’s goedkoper en dan moet je er te verzendingskosten nog bijtellen.
In het verleden heb ik meermaals spullen bij iBOOD gekocht, zonder problemen. Product geleverd binnen de afgesproken termijn en als er een vertraging was, een vriendelijke mail met uitleg wanneer en hoe en waarom en binnen die nieuwe termijn dan toch mijn bestelling. Tot hier alles top! Als je op Google een query doet over “iBOOD” en “klantendienst” of “tevreden” of “…” dan zou je eigenlijk al moeten weten dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is… maar aangezien ik tot op heden nooit problemen had, kocht ik af en toe wel eens iets.
Vroeg of laat is je geluk voorbij en dan heb je pech natuurlijk. Zoals ik nu dus. Op 8 december kocht ik een Xerox netwerkprinter (en scanner enz) bij iBOOD. Opgegeven leveringstermijn is 7-10 werkdagen na de bestelling. Op 21 december krijg ik een automatische mail van iBOOD dat er een leveringsprobleem is en dat de uiterste leveringsdatum van 22 december niet gehaald zal worden. Volgens hun op dat moment “huidige planning” zou mijn bestelling echter die week verzonden worden en zou ik daar bericht van krijgen als ze effectief hun warenhuis verlaat.
Opnieuw een week later, we spreken nu 30 december 2011, krijg ik opnieuw een automatische mail van iBOOD. Dat ze te weinig units beschikbaar hebben om de bestelling te voltooien en dat ze verwachten dat mijn bestelling nog nageleverd zal worden. Hierover zou ik in de loop van de week daarna een bericht krijgen. Naar goede gewoonte zou ik ook bericht krijgen als het pakket hun distributiecentrum verlaten heeft, inclusief track & trace nummer.
Vandaag zijn we 8 januari 2012 en na die laatste mail heb ik geen enkele update meer gekregen van iBOOD. Uiteraard heb ik via hun contactformulier getracht hen te contacteren (meermaals) om een status te weten van mijn bestelling. Per slot van rekening hebben ze wél mijn geld aanvaard, want daar zit geen vertraging op natuurlijk!
En daar stopt het niet. Drie dagen na bovenstaande bestelling, kocht ik tijdens de iBOOD Hunt een decoupeerzaag van B&D. Ook hier hetzelfde verhaal. Geen pakket en geen enkele update (ook geen melding van een probleem). Ook hiervoor hun contactformulier meermaals gebruikt, zonder enig teken van leven.
iBOOD geeft dus niet echt om hun klanten en vindt het zelfs onnodig om te antwoorden op vragen! Ontevreden als ik ben, post ik een bericht op hun forum met een vraag naar een update. Er surfen daar namelijk moderators rond, die toch voor iBOOD werken en dus tenminste hun klantendienst zouden kunnen contacteren met de vraag dit te bekijken?
Ook hier opnieuw de doofpot in: mijn berichten worden gewoon gedelete van hun forum! Censuur van de bovenste plank, want potentiële klanten moesten maar eens ontdekken wat voor “sublieme” klantendienst er achter iBOOD schuil gaat (let op het sarcasme!).
Twitter heb ik ook geprobeerd, maar ook hier geen enkel teken van leven…
Mijn betalingen werden allebei via PayPal gedaan en mijn ervaring met PayPal is erg goed. Daarom heb ik dus voor die twee bestellingen een “dispute” geopend. Ik heb niks ontvangen, de levertermijnen zijn ruim verstreken en mijn pogingen om hun te contacteren draaien op niets uit. Dan rest er mij alleen de mogelijkheid om mijn geld trachten te recuperen niet?
Ter info: als ik inlog op mijn iBOOD account, dan staat er bij die twee bestellingen als status “betaald”. Niets over “verzonden”, “bezig met verwerken”,… of iets anders wat je zou doen vermoeden dat ze er mee bezig zijn!
Mijn advies: blijf ver weg van iBOOD. Het is erg leuk zolang het goed gaat, maar als het mis loopt, is het heel erg mis en laten ze je gewoon aan je lot over. Bovenstaande bestellingen zijn voor mij de laatste bestellingen die ik ooit bij iBOOD geplaatst heb. En ik zal aan iedereen die het horen wil mijn verhaal doen, kwestie dat niet meer mensen die miserie meemaken.
Zodra ik een update heb, kan je dat hier uiteraard terugvinden… Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Eén van de betere shooters van dit moment als je het mij vraagt. Single player al een tijdje uitgespeeld, maar mij nog altijd aan het amuseren met multiplayer en special missions.
Check out onderstaande “real life” trailer voor het game. Knap gedaan.
httpv://www.youtube.com/watch?v=zuzaxlddWbk

« Older posts Newer posts »

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑