Unexpected.be

Telling stories for a living

Page 72 of 236

Er liggen dure weken / maanden in het verschiet voor de Apple consumers waar ik mezelf ook bijreken. Eerst en vooral is er de iPad die zijn wereldwijde launch niet gemist heeft en binnenkort (lees: tweetal weken) ook hier bij ons verkrijgbaar is.
Daarnaast is er de net aangekondigde iPhone 4 die ten opzichte van de iPhone 3G(S) toch weer enkele interessante nieuwigheden heeft waardoor een upgrade toch wel de moeite waard is. Met andere woorden, nog meer geld kwijt ;-).
En als dat nog niet genoeg is, hebben die snoodaards bij Apple in het geniep een nieuwe Mac Mini gereleased die er voor het eerst in de Mac Mini geschiedenis aantrekkelijk uit ziet. En dan bedoel ik niet alleen op estetisch vlak, maar ook de “inside” is goed te noemen: een deftige grafische kaart, leuke CPU’s, tot 8GB RAM, HDMI, SD-kaartslot, FireWire 800,… en niet onbelangrijk, gemakkelijke toegang tot de DIMM’s om een upgrade van het geheugen zelf te kunnen doen.
Kortom, de nieuwe Mac Mini is een iMac zonder het scherm. Spijtig genoeg is de prijs ook van die orde en vind ik het geheel een 200€ te duur voor wat het is. Nochtans zou zo een nieuwe Mac Mini niet misstaan bij mijn 24″ LED Cinema Display ;-).
Grof gerekend kom ik op een totaal van 1800€ als ik bovenstaande hardware in mijn bezit wil hebben. Op een “need to have” basis, moet ik geen van allen kopen, want een iPad doet niets dat ik nu niet kan met de Macbook, mijn iPhone 3G werkt nog perfect én mijn Macbook is nog altijd snel genoeg om de aankoop van zo een nieuwe Mac Mini af te wenden.
Niet tegenstaande zou zo een iPad echt wel handig zijn om mijn feeds te lezen, mails te checken, het internet te verkennen en de krant te lezen. En die laatste zaken zijn toch wel dingen die ik dagelijks meermaals doe. Dit kunnen doen op een toestel dat eigenlijk geen computer is (of er toch zo niet uit ziet) lijkt me wel erg aantrekkelijk.
Ik denk dus dat mijn eerste aankoop een iPad zal zijn, vermoedelijk een 64GB 3G exemplaar. Als er daarna nog budget over is (doubt it!), dan kan er gedacht worden aan de iPhone 4.
En die Mac Mini… die verschuift naar de “like to have but won’t happen” lijst vermoed ik…

Om in de Twitter hashtags posts te blijven – vandaag was het tijd om onze stem weer maar eens uit te brengen. Eigenlijk ga ik graag stemmen: niets doen is sowieso verloren denk ik dan. Ik heb mijn stem in ieder geval uitgebracht voor een partij en mensen waarvan ik denk / hoop dat ze een verschil kunnen maken en van wie ik mij kan vinden in hun programma.
De rest van de dag spendeer ik aan het volgen van de uitslagen op televisie / twitter / internet. Hoe volgt u dit spannend gebeuren?
Dat de beste mogen winnen! En dan iets doen met hun resultaat natuurlijk.

VMWare en Novell zijn tot een overeenkomst gekomen waardoor SUSE officieel ondersteund wordt om binnen een virtuele machine op VMWare vSphere te draaien. Zo een initiatieven kunnen we natuurlijk alleen maar aanmoedigen want het versterkt het VMWare platform alleen maar. Lees de press release er op na voor alle details en informatie.

Mijn 3G wordt vervangen door de nieuwste telg van de iPhone familie: iPhone 4. Want.

httpv://www.youtube.com/watch?v=FHngLJ0RlNg

#GD10 ofwel de hash die gisteren op Twitter gebruikt werd voor “Het Grote Debat 2010” op de VRT. Ik heb de uitzending in uitgesteld relais bekeken (lang leve mijn HD Digicorder) waardoor ik pas na één uur gaan slapen ben en nu dus nog redelijk vermoeid ben.
Maar het was het waard. Mijn mening over de verschillende politieke partijen is niet echt veranderd (al moet ik zeggen dat Wouter Van Besien van Groen! mij wel beviel als “groene”, zeker als je terugdenkt aan Mieke Vogels en consoorten). Minder geitenwollensok vond ik, meer realistisch. Nice.
Anyway. Zoals verwacht scoort Bart De Wever en NV-A aan 100 per uur en zonder veel poespas. Goed zo, geef die mens een kans om te tonen of het alleen maar blablabla is of dat hij het ook kan waarmaken.
Alexander De Croo heeft me enigszinds kunnen bekoren, maar toch zal mijn stem zeker en vast niet naar OpenVLD gaan daar zij in het verleden al meer dan genoeg kansen gekregen hebben zonder het waar te maken. Het is weliswaar dankzij OpenVLD dat we verkiezingen hebben, maar ik vind dat een goede zaak. Zoals die prutsers nu bezig waren ging het niet goed komen met Vlaanderen. Anderzijds weet ik ook wel dat OpenVLD dit niet alleen daarom gedaan heeft, maar ook omdat ze sowieso verloren waren en dit dus beter was dan blijven stilstaan.
SPA was maar triestig. Caroline deed haar best, maar bleef vaag en kon mij helemaal niet overtuigen. Johan Vande Lanotte, dat was nog eens een socialist die ik graag hoorde spreken en mij nog ergens kon overtuigen van zijn gelijk. Caroline, die nu trouwens doet alsof Frank Vandenbroucke haar beste poulain is, mag voor mijn part haar valies pakken. Ik voorspel een nieuwe termijn van oppositie spelen voor de roden. En terecht.
Vlaams Belang en Philippe Dewinter: niets nieuws onder de zon en net zoals Dedecker van LDD denk ik dat deze gasten serieus gaan inboeten aan stemmen.
Het spektakel van de avond kwam echter van ons “vrouwtje” van de CD&V – Marianne Thyssen, ofwel “de kloek van Yves Leterme” die spijtig genoeg heel snel geslacht zal worden om in de soep te doen.  Geen enkel straf agendapunt, hakken op de rest (terwijl ze voor beschaafde politiek staan), durven zeggen over andere partijen dat ze er niets van gemaakt hebben en dat zij zelfs goed deden,…
Het publiek trakteerde haar dan ook, volledig terecht, op hoongelach. Neen, ze hadden haar beter de korte pijn gegeven en haar direct naar de slachtbank gebracht, want dit is een pijnlijke dood voor de kopvrouw van de CD&V.
Het Grote Debat 2010 had voor mij dus drie “peilers”: NV-A, OpenVLD en geheel onverwacht, Groen!. Mijn “Stemtest” confirmeerde dit al vorige week dus ik denk dat het voor mij wel duidelijk is wie mijn stem zal krijgen komende zondag. Niet geschoten is altijd mis, of zo iets.

Vorige week donderdag kon ik samen met andere collega bloggers een bezoek brengen aan de Volvo fabriek te Gent ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe Volvo S60. Voor de onwetenden – de S60 is het bewuste model dat bij een demonstatie van een automatisch stopsysteem zonder waarschuwing crashte op het doelwit dat het moest ontwijken.

Het verhaal luidt dat een defecte batterij en een menselijke fout aan de oorzaak lagen en dat het systeem perfect werkt (wat ook ondersteept werd door collega bloggers die in Portugal gaan testrijden waren). Volvo’s marketing noemt de S60 “the naughty one” … met rede zou ik zeggen ;-).

httpv://www.youtube.com/watch?v=KAHcgWN37u4

In ieder geval, petrolhead zijnde kon ik zo een opportuniteit niet aan mij laten voorbij gaan en dus stond ik rond een uur of zes in de ontvangstruimte van Volvo Gent.
De Volvo S60 is hun, naar eigen zeggen, meest sportieve Volvo ooit en dat straalt de wagen ook uit, al blijft Volvo voor mij nog altijd een “familie” merk – een merk waar je voor kiest als je op zoek bent naar degelijkheid en veiligheid. Een sportief image associeer ik nog altijd eerder met Audi of BMW in dit segment. De S60 is op de goede weg, maar we zijn er nog niet helemaal.

De lijn van de wagen is in ieder geval wat je onder de noemer van sportief kan plaatsen. De prestaties, zeker van de T6 AWD met 304pk zijn dat ook. Al weet iedere verstandige mens dat zo een uitvoering in ons Belgenlandje niet zo populair zal zijn wegens de torenhoge wegentaks en bezineprijs.
Naar goede gewoonte zal het diesel gamma, wat bij ons nog steeds enorm populair is, goed vertegenwoordigd zijn met de D2, D3 en D5 uitvoeringen. Van zeer zuinig tot sportief met een schappelijke dorst zeg maar.
De afwerking vond ik ook zeer degelijk, maar dat is een eigenschap die je eigenlijk altijd van Volvo mag verwachten. Ze trekken de lijn dus gewoon door zeg maar.
Over het fabrieksbezoek kan ik tegelijkertijd heel erg kort zijn, maar ook extreem uitvoerig: extreem interessant om allemaal van dichtbij te bekijken! Hoe men de “right one time” toeleveringen ontvangt, deze op de lopende band integreert, hoe volautomatische robots met behulp van CAD technologie moeiteloos de meest complexe handelingen uitvoeren en hoe de mensen op de vloer constant op zoek gaan naar een efficiëntere manier van werken – kortom, teveel om op te noemen eigenlijk.
QC oftewel “Quality Control” vond ik ook erg interessant: dedicated inspecteurs / engineers van Volvo pikken er dagelijk X aantal wagens uit (klantenwagens welteverstaan, want elke auto die in elkaar gezet wordt bij Volvo, is een bestelde wagen) die dan aan een zeer diepgaande check-up onderworpen wordt: verf, afwerking, geluid, losse onderdelen, technische aspecten,… kortom het hele zootje. Elk van die wagens ondergaat trouwens een testrit op een klein test-parcours met verschillende soorten ondergrond om alle systemen aan een real-life test te kunnen onderwerpen, maar ook om bijvoorbeeld “rammel-geluiden” te ontdekken.
Het meest leuke onderdeel van deze factory visit was vanzelfsprekend de testrit! Ieder van ons mocht naar hartelust het test-parcours verkennen met één van de drie Volvo S60’s die voorgereden werden. Er waren twee D3’s en één T6 AWD voorhanden en ik moet u ongetwijfeld niet uitleggen bij welke wagen ik klaar stond ;-).

Na enkele rondjes met verschillende bloggers achter het stuur, hadden we elke hoek van het parcours gezien, waren alle 304 pk’s van de T6 uitvoerig losgelaten en liet geur van serieus geteste remschijven ons met een goed gevoel achter. Enig nadeel aan de T6: de versnelligsbak. Met de huidige generaties van automatische koppelingen zoals VW’s DSG, had ik hier toch meer van verwacht. Volvo’s oplossing doet me meer denken aan de multitronic van Audi – alles werkt goed, de auto schakelt netjes als je gewoon rijdt, maar wanneer je sportief gaat, vind ik het net iets te traag (inclusief de kick-down reactie).
Voor de volledigheid hebben de meesten onder ons ook de D3 aan de tand gevoeld, want als we ooit in een S60 rondrijden, is de kans reëel dat het in die uitvoering is, en eigenlijk was dat best aangenaam. Geen T6 power natuurlijk, maar toch vinnig rijden met zijn 163pk en eigenlijk meer dan behoorlijk voor het dagdagelijkse verkeer. Vooral de 400Nm koppel is aangenaam en moet niet veel onderdoen voor de 440Nm die de T6 tentoonstelt!
Bedankt Volvo voor deze uitzonderlijke opportuniteit! Bedankt Adhese voor dit mee op touw te zetten en bedankt aan de collega bloggers, die mij soms naar de deurhendel deden grijpen als ik niet helemaal zeker was dat we de bocht nog gingen halen ;-). Check mijn verzameling foto’s hier.
PS: de mensen van Volvo zijn nog zoek naar goede werkkrachten op allerhande posten. Check hun website, misschien zit er iets bij voor u!

Ik lees en hoor via via dat men er bij “Justitie” in geslaagd is om de mailserver maar liefst een week lang plat te leggen en alle betrokkenen dus zonder e-mail te plaatsen.
In eerste instantie hoop ik ten zeerste dat die “mailserver” eigenlijk meerdere mailservers zijn (ooit al gehoord van SPOF – Single Point Of Failure?) en ten tweede vraag ik mij af hoe ze er in slagen om zo iets een WEEK plat te leggen? In mijn ogen kan zo iets alleen maar wanneer je datacenter ontploft is, onder water staat of een nucleaire oorlog ondergaan heeft. En dan mag je toch verwachten dat een instantie met genoeg geld en zo een verantwoordelijkheid toch een Disaster Recovery Plan heeft?
Zucht. Moesten het daar geen ambtenaren zijn maar een privé onderneming, er zouden serieuze ontslagen vallen denk ik zo.
Een support contract bij Microsoft hoor ik u denken? Vaneigens zullen ze dat wel hebben, maar als je naar Microsoft belt en zegt dat je Exchange 5.5 down is, dan denk ik dat het meest voor de handliggend antwoord zal zijn “upgrade eerst naar een supported versie en bel dan eens terug”.
En terecht. Is uw vertrouwen in de overheid ook weer een aantal niveaus gezakt? Join the club.

Het lijkt al een eeuwigheid geleden dat ik nog een bezoekje bracht aan een concert (eind december, het Paramore concert in Tilburg, NL), laat staan aan een festival. Ondanks de vele jaren trouwe dienst op Marktrock (waar ik mee gestopt ben toen de boel failliet ging…) en Maanrock (volgens mij nog altijd het beste gratis festival in België), ben ik daarbuiten slechts één keertje naar Rock Werchter afgezakt en een enkele keer naar Suikerrock.
Meestal vind ik de prijs veel te hoog voor wat je er van terugkrijgt, en dan heb je nog niet gegeten en gedronken! Om nog maar te zwijgen van de miserie om tot op de festival site te geraken.
Anyway, dit jaar is het anders. Ik heb namelijk tickets gekocht (net op tijd!) voor Rock Werchter op vrijdag én voor TW Classic. Rock Werchter omdat Paramore komt, maar ook omdat ik Editors moeten missen heb eerder dit jaar en omdat Green Day de hoofdact is. TW Classic omdat ik in een “festival bui” was toen ik tickets aan het kopen was, maar ook omdat ik wel eens wil zien of die Black Eyed Peas “live” wel degelijk de moeite zijn.
U komt toch ook?

Professioneel ben ik op regelmatige basis bezig met het opzetten van demo en POC (Proof Of Concept) omgevingen. In januari van dit jaar hadden we ook enkele demo booths op Storage Expo 2010 waardoor ik ondertussen een basis heb opgebouwd om snel een omgeving op te zetten.
Niet helemaal onverwacht gezien mijn interesse in virtualizatie, maak ik in 90% van de gevallen gebruik van een VMWare oplossing om mijn demo-omgeving op te bouwen. Met die wetenschap in het achterhoofd, zijn er in feite twee opstellingen mogelijk:
Wanneer rauwe rekenkracht ondergeschikt is:
– Lenovo ThinkPad R500
– Intel Core 2 Duo 2.0GHz
– 320GB HDD on-board + 48GB SSD via PC-Card slot + 500GB mobile HDD via USB 2.0
– 4GB RAM
– MS Windows 7 Ultimate
– VMWare Workstation 7
In dit geval draait alles op en rond mijn lokaal geïnstalleerde VMWare Workstation 7 virtualizatie software waarin ik mijn virtuele machines aanmaak. De VM’s (virtuele machine’s) met de meeste I/O plaats ik op de SSD, de overige machines op de mobiele schijf. Ik tracht zoveel mogelijk de interne harde schijf te sparen, want die is de grootste bottleneck in dit verhaal.
Dit “mobiele” labo gebruik ik vooral voor functionele demo’s waar je bepaalde features van een product wil laten zien. Performantie is van ondergeschikt belang, want daarvoor is er puntje twee, namelijk…
Wanneer performantie belangrijk is:
SUN X4275 server
– 64GB (of meer) RAM
– 2 x Intel QuadCore 2.26GHz
– 6 x 300GB SAS 15K HDD in RAID5 (RAID level hangt af van doel, soms RAID0,RAID10 of RAID50)
– 16GB Flash Disk (buffer voor bv. swapfiles)
– 8 x Gbit ethernet NIC
– 2 x Fibre-Channel HBA (4Gbit)
– VMWare vSphere Update 1

Bovenstaand “labo” is nog altijd mobiel, maar vanzelfsprekend minder mobiel dan mijn ThinkPad. Deze omgeving is dan ook eerder gericht op demo’s tijdens workshops, events, product launches,…

Hier is het OS van de machine in kwestie geen Microsoft variant, maar VMWare’s meest recente hypervisor – vSphere Update 1. Eenmaal dat vSphere geconfigureerd is, installeer (of beter gezegd, “upload” want ik recycleer mijn VM’s) ik de virtuele servers / workstations en kan de fun beginnen. Gezien de disk capaciteit, het overschot aan netwerkkaarten, de acht fysische CPU cores en niet te vergeten, het broodnodige RAM geheugen kan ik op dit platform zo goed als alles tonen wat ik wil.
Het management van de deze tweede omgeving gebeurt trouwens opnieuw via de ThinkPad, met behulp van de VMWare Infrastructure Client of “de VIC” voor de vrienden. De VM’s zelf configureer ik in eerste instantie via de console view, maar eenmaal het netwerk in orde is, verkies ik een simpele RDP connectie wegens voor de hand liggende redenen.
Voila, daarmee heb ik de basis van mijn testlabo’s uit de doeken gedaan. In de volgende artikels zal ik enkele concrete demo omgevingen uit de doeken doen dus stay tuned for more virtual geekness ;-).

Als deel van de Amerikaanse Virtualization Tour 2010 heeft VMWare een heuse “VMWare Express” ingezet. Concreet gaat het hier over een échte Amerikaanse truck met als cargo een compleet datacenter dat toelaat om alle VMWare technologie (VMWare vSphere, VMWare View,…) te demonstreren. Can you say übercool?

Naast een obligatoire meeting room, staat de oplegger vol met monitors, keyboards en natuurlijk enkele racks met dure hardware die ik maar al te graag in mijn eigenste garage zou zien staan!

Laat ons hopen dat ze die truck ook eens naar Europa verschepen zodat wij er ook een bezoekje aan kunnen brengen…

« Older posts Newer posts »

© 2024 Unexpected.be

Theme by Anders NorenUp ↑